Gorex.cz
https://www.gorex.cz/cs/informace/technicke-informace/jak-si-spravne-vybrat-ctyrkolku
Jak si správně vybrat čtyřkolku
Nejdřív si polož otázku: K čemu budu čtyřkolku používat?
Hned na úvod si řekněme, že existují tři kategorie.
1) Sportovní čtyřkolky - Sportovní čtyřkolky jsou většinou poháněny řetězem, který posílá výkon pouze na zadní kola. Váha sportovních čtyřkolek bývá menší a čtyřkolka je lépe manévrovatelnější, což ji určuje k použití především na závodních tratích nebo v lehčím terénu. Při výletech do přírody si s ní užiješ spoustu zábavy. Tento typ čtyřkolek není vhodný na práci.
2) Pracovní čtyřkolky - již zkratka ATV (all terrain vehicles) naznačuje, že jde o vozidlo do každého terénu. Existují pracovní čtyřkolky s pohonem 2x4 a 4x4. Tvrdíme, že opravdová pracovní čtyřkolka by měla mít právě pohon všech kol, tudíž 4x4. Tyto stroje jsou potom vhodné pro opravdovou práci a také zdolávání těch nejnáročnějších terénů. Rovněž se na ně vyrábí celá škála pracovního náčiní a doplňků, jako například sněhové radlice, rozmetadla, postřikovače, sněhové frézy, sekačky, mulčovače a spoustu dalších. I když se jedná o pracovní stroj, neznamená to, že si na ní neužiješ nějakou tu zábavu. Pohon předních kol jde samozřejmě odpojit a pak už nebrání nic, aby sis třeba zadriftoval.
3) Náklaďáčky - tato kategorie vozidel se vyznačuje přítomností nákladní korby, ve většině případů sklápěcí. Další odlišností je volant, který supluje řidítka a také místo pro spolujezdce, který sedí vedle řidiče. Stejně, jako u pracovních čtyřkolek je zde k dispozici pohon všech kol a spousta pracovních doplňků. Velikou výhodou UTV je právě nákladová korba, díky které za sebou nemusíš vláčet přívěsný vozík, když potřebuješ převézt nějaký náklad. Pokud je UTV vybaveno ochranným rámem a bezpečnostními pásy, nemusíš navíc vozit přilbu.
Je třeba také vědět, že čtyřkolky se u nás registrují na žluté nebo bílé registrační značky. Výhodou žlutých značek pro některé uživatele je, že nemusí vozit přilbu. My to ale rozhodně nedoporučujeme. Dále je zde technická kontrola po každých čtyřech letech. Toto vozidlo je potom označeno jako traktor. Nevýhodou je naopak to, že s tímto strojem nesmíš na dálnice a silnice prvních tříd a také fakt, že nesmíš jezdit rychlostí vyšší, než 40 nebo 60 km/hod (dle homologace). Na takovéto čtyřkolce v některých případech také nesmíš vozit spolujezdce. Čtyřkolka registrovaná na bílé registrační značce musí být podrobena každé dva roky, (v případě nového stroje čtyři) technické prohlídce na stanici STK. Vždy musíš jezdit s nasazenou přilbou, která chrání také oči. Se čtyřkolkou můžeš potom jezdit i po dálnici, pokud je její konstrukční rychlost vyšší, než 80km/hod.
Pokud budeš mít ve výše uvedeném jasno, nezbývá než vybrat značku. Toto je většinou to nejtěžší. Nejdůležitější je pro většinu zákazníků vzhled a také cena. Je to určitě důležité, nicméně rozhodně by ses nejdříve měl zaměřit na kvalitu. Čtyřkolky jsou používány většinou v extrémních podmínkách, kde potřebuješ, aby technika něco vydržela a ne, abys trávili většinu času někde v servisu. Dále se zaměř na dodavatele dané značky. Zeptej se, jak dlouho se prodejem zabývá, zda-li má vlastní servisní zázemí, sklady náhradních dílů a podobně. Měl by ses ptát, za jak dlouho obdržíš náhradní díl, pokud nebude skladem v ČR. Čtyřkolka je poměrně složité zařízení, s kterým je mnohdy zacházeno opravdu hrubým způsobem, a tak je třeba mít toto na paměti.
V každém případě ti přejeme šťastný výběr, spoustu kilometrů a ušetřené práce s novou čtyřkolkou!
Sociální sítě
Buď s námi online na sociání síti. Čeká tam na tebe spousta zábavy, novinky, akce nebo soutěže.
Uložit
Uložit